KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Unikátní kamenný most na zdymadle v Hoříně má za sebou první oficiální zdvih

Unikátní kamenný most na zdymadle v Hoříně má za sebou první oficiální zdvih

Publikováno: 16.4.2021
Rubrika: Aktuality

Přestože s hořínským zdvižným mostem pohybují stavbaři Metrostavu již několik týdnů kvůli stavební logistice a nejrůznějším testům, uprostřed dubna šlo o mimořádnou chvíli. Okamžik, na který se čekalo dva roky od zahájení výstavby. Proběhl první oficiální zdvih pomocí počítačového řídicího systému. Dohromady za 11 minut vyjela unikátní konstrukce do horní polohy a zase zpět. Kdo se pozdě podíval, nevěřil, že most byl ve vzduchu, protože v dolní poloze vypadá úplně stejně jako v době svého zrození před 116 lety. Tímto aktem stavbaři Metrostavu připravili zdvižný most na zkušební provoz. Modernizace vltavského vodního díla Hořín u Mělníka spěje do finiše.

„Velmi mě těší, že se nám podařilo implementovat řídicí systém a provést úspěšný první zdvih ovládaný počítačem. Až zařízení vstoupí do zkušebního provozu, budeme sledovat náklony, geometrii, tlaky, hydrauliku a nejrůznější vlivy působící na mostní konstrukci. Provoz již nyní je plně automatizovaný a umožňuje proplutí velkých lodí s podjezdnou výškou až 7 metrů. Funguje to tak, že kapitán lodě, pro jejíž proplutí nestačí podjezdná výška spuštěného mostu, požádá obsluhu zdymadla o zdvih mostu, která stiskem tlačítka na počítači dá povel řídicímu systému a provede automatické proplavení. Zkušební provoz vyvrcholí závěrečnými komplexními zkouškami,“ přibližuje Jan Prokeš, vedoucí projektu z Metrostavu, který má s vodními díly na Vltavě bohaté zkušenosti. Za posledních 12 let se podílel na stavbách a rekonstrukcích zdymadel v Českém Vrbném, Hluboké nad Vltavou, Hněvkovicích či Kořensku.

Modernizace vodního díla Hořín začala v březnu roku 2019. Stavbaři Metrostavu v první odstávce rozebrali horní i dolní ohlaví plavební komory, následně provedli betonáže nosných konstrukcí a obložili je původním kamenem. Tím rozšířili průjezdný profil z 11 na 12 metrů. Ze stejného důvodu bylo zároveň nutné vyměnit horní i dolní vrata za širší. Na jaře loňského roku osadili pomocí největšího jeřábu v ČR ocelovou kostru zdvižného mostu a v červenci krátkodobě vrátili do provozu plavební komoru. V říjnu 2020 se komora opět uzavřela, aby mohl být zdvižný most kompletně dostrojen. Při dostrojování kladli kameníci maximální důraz na zachování co největšího množství původních kamenných prvků.

Cílem stavby s názvem Úprava ohlaví plavební komory Hořín je přizpůsobit vodní cestu na moderní evropské parametry třídy Va. Zatímco až dosud přípustná výška lodí při proplouvání zdymadlem za maximální plavební hladiny klesala na pouhých 2,1 metru, po modernizaci dosáhne minimální podjezdná výška 7 metrů (při zdviženém mostě). Díky kombinaci s rozšířením průjezdného profilu se zdymadlo stane komfortnějším, bezpečnějším a průjezdnějším pro lodě plující z Labe přes Mělník až do Prahy.

Stavbu buduje pro investora Ředitelství vodní cest ČR největší česká stavební společnost Metrostav. Projekt je součástí modernizace 10 km dlouhého plavebního kanálu Vraňany-Hořín, která vyjde na přibližně dvě miliardy korun. Investici spolufinancuje Státní fond dopravní infrastruktury a Evropská unie Nástrojem pro propojení Evropy CEF. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Související články


Fotogalerie
Unikátní kamenný most přes plavební komoru v Hoříně se poprvé oficiálně zdvihl - spuštěnoUnikátní kamenný most přes plavební komoru v Hoříně se poprvé oficiálně zdvihl - zdviženoUnikátní kamenný most přes plavební komoru v Hoříně se poprvé oficiálně zdvihl - zdviženo

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Unikátní kamenný most na zdymadle v Hoříně má za sebou první oficiální zdvihUnikátní kamenný most na zdymadle v Hoříně má za sebou první oficiální zdvih (125x)
Přestože s hořínským zdvižným mostem pohybují stavbaři Metrostavu již několik týdnů kvůli stavební logistice a nejrůzněj...
Videokonference SVAR 2021 proběhne 11. březnaVideokonference SVAR 2021 proběhne 11. března (58x)
Na programu premiérové online konference SVAR 2021, kterou pořádá KONSTRUKCE Media, s.r.o., budou novinky v oblasti legi...
Montáž ocelové konstrukce a vystrojení zvedacího mostu Plavební komory HořínMontáž ocelové konstrukce a vystrojení zvedacího mostu Plavební komory Hořín (46x)
Po jarní montáži vrat dolního ohlaví Plavební komory Hořín (Středočeský kraj) byla 30. dubna 2020 osazena ocelová konstr...

NEJlépe hodnocené související články

Ve společnostech chybí specializovaní projektantiVe společnostech chybí specializovaní projektanti (1 b.)
Vzhledem k nedostatku kvalifikovaných pracovníků na trhu jsme se zajímali i o to, zdali mají projektové společnosti dost...
„Přesunutí pravomocí ŘVC na jednotlivá Povodí je nesystémové řešení. Realizace výstavby vodních děl se protáhne, byrokracie se zvýší a může dojít i ke snížení kvality výstavby,“„Přesunutí pravomocí ŘVC na jednotlivá Povodí je nesystémové řešení. Realizace výstavby vodních děl se protáhne, byrokracie se zvýší a může dojít i ke snížení kvality výstavby,“ (1 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis Konstrukce Ing. Lubomír Fojtů – ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC). V rámci našeho ...
Katalog firem - registrace

Působíte v oboru
vodohospodářské výstavby?
Potom využijte možnosti registrace za 300,-/rok.
Kontaktujte našeho obchodníka.